Radical Presence. Black Performance in Contemporary Art

TitelRadical Presence. Black Performance in Contemporary Art
Jahr2013
AutorenValerie Cassel Oliver
VerlagD.A.P./ Distributed Art Publishers Inc.
OrtHousten
ISBN978-1-933619385
SchlagwörterContemporary Arts Museum Housten, Performance, Theorie

Radical Presence: Black Performance in Contemporary Art, die erste umfassende Übersicht über die Performance-Kunst von schwarzen bildenden Künstlern. Während die schwarze Performance weitgehend als Erweiterung des Theaters kontextualisiert wurde, haben bildende Künstler die Performance seit mehr als fünf Jahrzehnten in ihre Arbeit integriert und damit einen Fundus an Performance-Arbeiten geschaffen, der bisher weitgehend unerkannt geblieben ist. Radical Presence bietet einen kritischen Rahmen für die Erörterung der Geschichte schwarzer Performance-Traditionen in der bildenden Kunst, beginnend mit den "Happenings" der frühen 1960er Jahre, über die 1980er Jahre bis hin zu den gegenwärtigen Praktiken zeitgenössischer Künstler. Radical Presence zeigt Video- und Fotodokumentationen von Performances, Performance-Partituren und -Installationen, interaktive Arbeiten für das Publikum sowie Kunstwerke, die als Ergebnis von Performance-Aktionen entstanden sind. Darüber hinaus bietet die Ausstellung eine Reihe von Live-Performances, die während der gesamten Laufzeit der Ausstellung zu sehen sind, darunter Auftritte von Terry Adkins, Maren Hassinger, Senga Nengudi, Pope.L und Tameka Norris am Eröffnungswochenende der Ausstellung.

Die Ausstellung zeigt Arbeiten von drei Generationen von Künstlern, darunter Derrick Adams, Terry Adkins, Papo Colo, Jamal Cyrus, Jean-Ulrick Désert, Theaster Gates, Zachary Fabri, Sherman Fleming, Coco Fusco, Girl [Chitra Ganesh + Simone Leigh], David Hammons, Trenton Doyle Hancock, Lyle Ashton Harris, Maren Hassinger, Wayne Hodge, Satch Hoyt, Ulysses S. Jenkins, Shaun El C. Leonardo, Kalup Linzy, Dave McKenzie, Jayson Musson alias Hennessy Youngman, Senga Nengudi, Tameka Norris, Lorraine O'Grady, Clifford Owens, Benjamin Patterson, Adam Pendleton, Adrian Piper, Pope.L, Rammellzee, Sur Rodney (Sur), Jacolby Satterwhite, Dread Scott, Xaviera Simmons, Danny Tisdale, und Carrie Mae Weems.

November 17, 2012 - Februar 16, 2013

_____________________________________________

Radical Presence: Black Performance in Contemporary Art, the first comprehensive survey of performance art by black visual artists. While black performance has been largely contextualized as an extension of theater, visual artists have integrated performance into their work for over five decades, generating a repository of performance work that has gone largely unrecognized until now. Radical Presence provides a critical framework to discuss the history of black performance traditions within the visual arts beginning with the “happenings” of the early 1960s, throughout the 1980s, and into the present practices of contemporary artists. Radical Presence features video and photo documentation of performances, performance scores and installations, audience interactive works, as well as art works created as a result of performance actions. In addition, the exhibition features a live performance series scheduled throughout the run of the exhibition, including performances during the opening weekend of the exhibition by Terry Adkins, Maren Hassinger, Senga Nengudi, Pope.L, and Tameka Norris.

The exhibition features work by three generations of artists including Derrick Adams, Terry Adkins, Papo Colo, Jamal Cyrus, Jean-Ulrick Désert, Theaster Gates, Zachary Fabri, Sherman Fleming, Coco Fusco, Girl [Chitra Ganesh + Simone Leigh], David Hammons, Trenton Doyle Hancock, Lyle Ashton Harris, Maren Hassinger, Wayne Hodge, Satch Hoyt, Ulysses S. Jenkins, Shaun El C. Leonardo, Kalup Linzy, Dave McKenzie, Jayson Musson aka Hennessy Youngman, Senga Nengudi, Tameka Norris, Lorraine O’Grady, Clifford Owens, Benjamin Patterson, Adam Pendleton, Adrian Piper, Pope.L, Rammellzee, Sur Rodney (Sur), Jacolby Satterwhite, Dread Scott, Xaviera Simmons, Danny Tisdale, and Carrie Mae Weems.

November 17, 2012 – February 16, 2013

THE 446